FAQs

BESTÄLLNING & BETALNING

Hur går jag tillväga om jag inte har fått en orderbekräftelse?

Om du inte har fått en orderbekräftelse via e-post efter att du gjort ditt köp, vänligen kolla först i din skräppost, eftersom våra orderbekräftelser ibland hamnar där. Om du fortfarande inte hittarden, vänligen kontakta vår kundservice på keenfootwear@vernon.dk, så hjälper de dig med att skicka en ny.

Vilka betalningsmetoder kan jag välja?

Vi accepterar för närvarande VISA, VISA/Dankort, MasterCard, Google Pay, Apple Pay eller MobilePay som betalningsmetoder.

När kommer betalningen för min beställning att dras från mitt konto?

För kortbetalningar – utom Dankort – kommer betalningen att reserveras på ditt konto i enlighet med villkoren för ditt kort tills vi antingen debiterar eller avvisar betalningen. Beloppet kommer endast att debitera ditt betalningskort när varorna skickas från vårt lager.

Om vi inte kan leverera hela din beställning kommer vi självklart endast att ta betalt för de varor vi faktiskt kan leverera.

Vad kan jag göra om min storlek är slutsåld?

Om du vill beställa en storlek som är slutsåld påwebbshoppen kan du kontakta vår kundtjänst på keenfootwear@vernon.dk, så kan de ge information om framtida lager eller hänvisa dig till närmaste återförsäljare.

Har ni en fysisk butik där jag kan handla?

Om du vill köpa dina KEEN-produkter i en fysisk butik kan du kontakta vår kundtjänst på keenfootwear@vernon.dk, så kan de hänvisa dig till närmaste återförsäljare.

FRAKT & LEVERANS

Var kan jag spåra min beställning?

När din beställning är packad på vårt lager får du ett e-postmeddelande med en spårningslänk så att du enkelt kan följa leveransen av din beställning. Om du inte får detta e postmeddelande, vänligen kontakta vår kundservice på keenfootwear@vernon.dk så hjälper de dig med att skicka en ny.

Vad är er leveranstid?

Vi levererar din beställning inom 2-4 arbetsdagar.

Vad kostar leveransen?

Vi erbjuder gratis leverans till paketombud i Sverige vid beställningar över 800 SEK

Svenska leveranspriser / leverans till SE:

Belopp mindre än 800 SEK = 125 SEK till paketombud

Belopp större än 800 SEK = Gratis leverans till paketombud

Leverans under julhelgen

Du kan förvänta dig förlängd leveranstid fram till jul samt mellan jul och nyår.

Beställ dina varor senast onsdag den 13 december före kl. 15 för att säkerställa leverans innan julafton.

RETUR & REKLAMATION

Hur returnerar jag min beställning?

Returer är skadliga för miljön, så vi vill hjälpa dig att undvika dem. Vi förstår dock att det inte alltid är möjligt. Köp gjorda på KEEN webbplats kan returneras inom 30 dagar efter köpet. Om du behöver returnera din beställning, kan du enkelt returnera din beställning med den bifogade returetiketten. Det kostar 80 sek att använda returetiketten. Beloppet kommer att dras från försäljningsbeloppet vid återbetalning. Kom ihåg att bifoga följesedeln i returförsändelsen, så att vi kan behandla din retur snabbt och utan problem.

Beställda produkter skall skickas tillbaka i oförändrat skick, i originalförpackning och i samma eller liknande påse som skorna anlände i.

Om du väljer att returnera din beställning utan att använda den bifogade returetiketten står du själv risken för paketet/varorna tills vi tar emot det. Alla returer måste göras till adressen:

Vernon Sport ApS
Brydehusvej 30A, Port N
2750 Ballerup
Danmark

Hur ska jag packa min retur?

Vi ber dig att se till att varan är ordentligt inpackad när du returnerar den. Vi påpekar att det inte är acceptabelt att returnera varan utan att den ursprungliga skokartongen är inpackad. Om skokartongen är skadad kan detta leda till en värdeminskning som du kommer att hållas ansvarig för.

När är senast returdag på min beställning?

Vi erbjuder 30 dagars returrätt från den dag du mottagit din beställning.

När kommer jag att få tillbaka pengar för min retur?

Vi kommer att återbetala beloppet inom 14 dagar från det att vi har mottagit varan tillbaka på vårt lager.

Hur byter jag mot en annan storlek?

Om du önskar en annan storlek behöver du returnera den vara du vill skicka tillbaka och lägga en ny beställning på den önskade storleken. Vi kommer att återbetala beloppet för den returnerade varan inom 14 dagar efter att vi mottagit den på vårt lager.

Hur mycket kostar det att returnera min beställning?

Returer är skadliga för miljön, så vi vill hjälpa dig att undvika dem. Vi förstår att detta inte alltid är möjligt. Om du vill returnera din beställning kan du enkelt göra det genom att använda vår bifogade returetikett. Det kostar 80 SEK att använda vår returetikett, vilket kommer att dras av från din återbetalning.

Du kan också välja att returnera din beställning själv. I så fall bär du risken för paketet/varorna tills vi har mottagit dem tillbaka på vårt lager.

Hur reklamerar jag en produkt?

Om du anser att varan du fått är felaktig eller saknas måste du kontakta vår kundtjänst på keenfootwear@vernon.dk så snart som möjligt. Skicka dessutom gärna bilder på felet och dokumentation på att varan köpts av oss i form av din orderbekräftelse, samt en tydlig beskrivning av vad som är problemet med varan. Vår kundtjänst kommer att bedöma om det är nödvändigt för oss att returnera den reklamerade varan.

Hur lång reklamationsrätt har jag?

När du handlar på keenfootwear.se har du alltid 2 års rätt att klaga. Om du anser att din vara har ett fel eller defekt måste du kontakta vår kundtjänst på keenfootwear@vernon.dk så snart som möjligt.

Ett fel är till exempel ett material- eller tillverkningsfel. Däremot är normalt slitage eller självförvållad skada inte en defekt.

Returnering av julklappor

Vi har förlängt vår returperiod i anledning av julen.

Därför kan du returnera paket som köpts mellan den 22 november 2024 och den 31 december 2024 fram till den 31 januari 2025.

PRODUKTINFORMATION

KEEN Teknologier

Våra KEEN-skor och sandaler har fler egenskaper än vad ögat ser vid första ögonkastet.

Om du tittar närmare på våra skor kommer du att hitta olika ikoner som var och en indikerar en teknologi som används för just denna modell.

Var och en av dessa teknologier syftar till att ge modellen specifika egenskaper som gör dem lämpliga för sitt syfte. På alla våra produktsidor visas de använda teknologierna i specifikationerna, så att du vet vilka teknologier som har använts på den visade produkten. Du kan lära dig mer om de olika teknologierna här: KEEN TEKNOLOGI

Vilken storlek ska jag beställa?

Om du är osäker på vilken storlek du ska beställa kan du följa vår storleksguide här: Storleksguide

Vad är skillnaden mellan EVA och PU?

KEEN mellansulor består av EVA- eller PU material. Båda ger utmärkt komfort, men det finns viktiga skillnader mellan de två.

PU (Polyuretan)

PU är en organisk polymer känd för sin hållbarhet och kompressionsmotstånd. Den är något tyngre med en högre densitet, men inom skor utmärker den sig när det gäller hållbarhet. PU ger dig "komfort för en miljon steg".

EVA (Etylenvinylacetat)

EVA är en syntetisk polymer känd för sin överlägsna dämpning. Det är en lättvikts polymer som fortfarande bibehåller utmärkt stötabsorbering. På grund av sin lägre densitetsstruktur kan EVA komprimeras över tid, vilket innebär att den börjar ge mindre stöd efter betydande användning. EVA ger dig en överlägsen lättviktig dämpning.

Vad är skillnaden mellan waterproof, water-resistant och water-repellent?

Waterproof: ogenomtränglig för vatten.

Water-resistant: förmågan att motstå vatteninträngning till viss del, men inte helt.

Water-repellent:: inte lätt genomtränglig för vatten, till följd av en ytbehandling som skyddar mot vatten.

Alla KEEN-produkter som har antingen en KEEN.DRY®-membran eller en annan membran är vattentäta.

UNDERHÅLL & SKÖTSEL

Hur underhåller jag bäst mina KEEN?

Tvättråd för sandaler

Alla KEEN vattensandaler (både läder- och polyesteröverdelar) kan maskintvättas på ett skonsamt program i kallt vatten med ett milt tvättmedel. Låt dem även lufttorka. Vi har noggrant utvecklat läderöverdelar som inte spricker, krymper eller sträcker sig vid tvätt.

Skötsel av vattentäta skor

För att förbättra produktens prestanda rekommenderar vi att du rengör dina skor i kallt vatten med mild tvål eller tvättmedel och låter det lufttorka utan värme.

Jag har precis köpt era vattenavvisande skor, behöver de extra skydd?

Vattentätning är inte nödvändig i början, men efter en viss användning rekommenderar vi att du behandlar dina skor med en silikonbaserad vattenavvisande spray som Nikwax för att hålla stövlarna skyddade och fläckfria. Dessutom föreslår vi att du applicerar sprayen var tredje månad.

Jag har precis köpt era vattentäta skor med KEEN DRY MEMBRANE, behöver de extra skydd?

KEEN DRY MEMBRANE behöver ingen behandling för att förbli vattentät. Om du vill behandla dina skor med en vattenavvisande spray eller vax som passar för övermaterialet, kom ihåg att denna behandling kommer att påverka andningsförmågan hos KEEN DRY MEMBRANE. Vi rekommenderar att du låter skorna vädras regelbundet med innersulorna borttagna.

Skötsel av läder

Vi har noggrant valt läderöverdelar som är designade för att hålla. Men om du använder dina KEENs dagligen kommer de inte alltid att vara fria från repor och smuts. Vi rekommenderar att använda en nubuck läderrengörare och balsam som Nikwax eller Saddle Soap. Dessa produkter kan hittas online och hos de flesta skoförsäljare.

Skötsel av syntetiska material

Vi rekommenderar att du rengör dessa produkter med mild tvål och kallt vatten. För att ta bort överflödig smuts eller för att fläckrengöra kan du använda en styv borste eller en mjuk trasa. Låt skorna lufttorka utan värme.

Skötsel av ull och canvas

Ullskor ska rengöras med lätt borstning. Om de är riktigt smutsiga, använd en fläckborttagande skum och borsta dem sedan. Vänligen sätt inte ullskor i tvättmaskinen.

För canvas rekommenderar vi att du försiktigt borstar skon med en mjuk, fuktig svamp för att ta bort löst smuts. Fläckar bör behandlas omedelbart med en mild rengörare. Precis som med ull rekommenderar vi inte maskintvätt.

Skötsel av mina innersulor/fotbäddar

Efter lång tids användning rekommenderar vi att du tar bort innersulan, tvättar den för hand med en mjuk trasa och milt tvättmedel, och låter den lufttorka utan värme. Vänligen maskintvätta inte.

Vad kan jag göra åt lukt i skorna?

Om dina skor luktar konstigt kan du ta ut innersulorna och gnugga tea tree-eterisk olja i de övre fodret på skon och på innersulorna. Du kan också prova Odour Eaters Powder, som appliceras direkt inuti skorna efter användning. Om dina skor inte har en avtagbar innersula kan du först handtvätta insidan av skon med ett milt rengöringsmedel.

Om dina KEEN vattensandaler luktar konstigt kan du maskintvätta dem med milt tvättmedel i kallt vatten på ett skonsamt program. Låt sedan sandalerna lufttorka borta från direkt solljus. Ett annat alternativ är att handtvätta sandalerna i diskhon med NikWax Base Wash, en luktborttagande produkt för syntetiska material som används i friluftsutrustning. När sandalerna är rena och torra kan du gnugga tea tree-eterisk olja i de övre fodret och innersulan för extra hjälp.

  • Fri frakt över 800 SEK

    Vi erbjuder fri frakt när beloppet överstiger 800 sek.

    Läs mer om leverans 
  • KEEN Support

    Vi hjälper dig gärna! Har du frågor om våra produkter, beställningar eller något annat kan du kontakta oss via vårt kontaktformulär.

    Kontaktformulär 
  • PFAS-fri sedan 2018

    Vi vill göra en positiv påverkan på världen, inte ett kemiskt fotavtryck för alltid. Därför är varje sko, känga och sandal vi tillverkar PFAS-fria.

    Se varför 
1 av 3